Posted by: nota2u | 20 October 2008

Tonggak 12

  • Diilhamkan oleh Y.Bhg. Ketua Setiausaha Negara Tun Ahmad Sarji Bin Abdul Hamid pada 2 Mac 1992 – ucapan Perasmian Seminar Nilai Dan Etika di Hotel Pan Pacific, Kuala Lumpur.
  • Tonggak 12 ialah dasar, panduan dan pokok kepercayaan yang menjadi asas sesuatu tindakan yang perlu diamalkan oleh semua peringkat kakitangan perkhidmatan awam di semua peringkat. Tonggak 12 mengemukakan panduan- panduan, contoh-contoh nilai dan etika serta amalan-amalan baik yang perlu diamalkan dan amalan-amalan negatif yang perlu dihentikan. Tumpuan utama setiap tonggak adalah individu. Ini didasarkan kepada kepercayaan bahawa nilai-nilai yang penting akau membentuk peribadi yang tertentu dan peribadi ini pula akan mempengaruhi pembentukan sesebuah.
  1. Menghargai Masa
  2. Ketekunan membawa kejayaan
  3. Kemuliaan kesederhanaan
  4. Ketinggian peribadi
  5. Kekuatan sifat baik hati
  6. Kewajipan menjalankan tugas
  7. kebijaksanaan berhemat
  8. Keutamaan kesabaran
  9. Peningkatan bakat
  10. Pengaruh teladan
  11. Keseronokan bekerja
  12. Nikmat mencipta
  • Soalan wajib dalam PTK umum. Kepada yang berminat nak dapatkan Aras 4 cuba hafalkan. Soalan biasanya akan menyentuh kepada amalan positif atau negatif sesuatu tonggak. Berhati-hati dengan amalan positif atau negatif yang mungkin boleh dikaitkan dengan beberapa tonggak.

Slide Tonggak12


Responses

  1. pekeliling about telefon bimbit


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Categories

%d bloggers like this: